Вітаю Вас, Гість! Реєстрація RSS

ПЕРШИЙ ІНФОРМАЦІЙНИЙ ПОРТАЛ КНЕУ

Неділя, 05.05.2024
Головна » 2010 » Листопад » 11 » Звернення голови САР КНЕУ до Вченої Ради Університету.
23:34
Звернення голови САР КНЕУ до Вченої Ради Університету.

Шановний голове,шановні члени Вченої ради КНЕУ!

Від імені Студентської академічної ради дозвольте висловити Вам подяку за надану можливість виступити із  пропозиціями, які були винесенні під час проведення форуму «Навчання в КНЕУ очима студентів, викладачів та роботодавців» та круглого столу «Інноваційні технології в лекційних курсах в сучасній економічній освіті». Мета моєї доповіді - висловити побажання студентів щодо підвищення інноваційності процесу навчання у КНЕУ. Сьогодні мені хотілося б намітити деякі шляхи нашої можливої співпраці в плані реалізації Концепції інноваційного розвитку нашого університету.

Навчання — процес досить складний і своєрідний. Він далекий від того, яким його інколи уявляють: викладач вищої школи читає лекції і дає студентам відповідний обсяг знань. Оволодіння знаннями — це, в першу чергу, процес наполегливої активної діяльності мозку людини. В умовах переходу людства до інформаційно-технологічного суспільства, до суспільства знань, даремно сподіватися, що за роки навчання у вищому навчальному закладі можна запастися потрібними знаннями на все життя. Зміст знань оновлюється надзвичайно швидко, а тому головним завданням вищої школи поряд із задоволенням потреб особи в інтелектуальному, культурному й моральному розвиткові є оволодіння майбутнім фахівцем ефективними і раціональними методами самостійної навчальної роботи відповідно до особливостей конкретного фаху, підготовка його до участі у процесі неперервної освіти.

Швидкий розвиток сучасного суспільства потребує впровадження інноваційних підходів у процес навчання в університеті. Коротко окреслимо ті з них, які мають найбільше значення для студентів і можуть зробити процес навчання більш інноваційним.

1. Демократизація навчального процесу.

Означає надання студентам все більшого „права голосу” в питаннях визначення цілей освіти, її змісту та методів навчання, які використовуються. Мається на увазі проведення широких соціологічних, психологічних та інших досліджень та обстежень з метою виявлення реальних потреб тих, хто навчається, їх ставлень до того, для чого та як їх навчають, їх навчальної мотивації та максимально можливе використання результатів таких досліджень в організації навчального процесу, внесення змін до цієї організації відповідно до отриманих результатів досліджень та обстежень. Причому окрема роль у проведенні таких досліджень має належати органам студентського самоврядування, що дозволить збільшити об’єктивність цих обстежень.

2. Забезпечення автономії студентів у навчанні.

Мається на увазі поступове перетворення навчання у самонавчання, коли студент ставиться в умови, в яких він повинен одержувати знання в основному за рахунок творчої самостійної роботи, самостійно шукаючи потрібну для виконання навчальних завдань інформацію та творчо її опрацьовуючи з тим, щоб зробити необхідні висновки та отримати обумовлені навчальним завданням результати. Розвиток такої навчальної автономії потребує забезпеченості навчальними матеріалами та літературою для самостійної роботи, можливостями постійного користування студентами інформаційними технологіями, зокрема Інтернетом. Підготовка таких матеріалів та організація відповідної роботи зі студентами має скласти вагоме завдання методичної роботи викладачів КНЕУ.

3. Зміна ролі викладача у навчальному процесі.

Впровадження навчальної автономії потребує і суттєвої зміни ролі викладача у навчальному процесі. Із людини, яка переважно передає знання та перевіряє їх засвоєння студентами, викладач має поступово перетворитись на організатора їх роботи з самостійного пошуку, творчого створення та опрацьовування цих знань. Він має навчитись давати студентам напрямки та орієнтири, а також необхідну допомогу в творчому самонавчанні. Звичайно така перебудова звичної професійної ролі може виявитись для викладачів  найбільш складним завданням, однак без його виконання вони не зможуть в достатній мірі відповідати сучасним професійним вимогам до викладацької діяльності.

4. Індивідуалізація навчального процесу.

Демократизація, навчальна автономія студентів, робота з ними викладача як організатора самостійного навчання, можливі, якщо враховується особистість кожного студента, його психічні пізнавальні особливості та особливості сприйняття, інтереси, потреби, цілі, тощо. Викладачі університету мають ретельно вивчати особистості своїх студентів та пристосовувати до них своє викладання. Тільки за такої умови можна розкрити та використати в навчальних цілях психологічні резерви тих, хто навчається, перетворити їх з пасивних об’єктів педагогічних зусиль в активних суб’єктів-учасників навчального процесу.

5. Впровадження кооперативного навчання.

Суттєво допомагає реалізації перших чотирьох аспектів інноваційного навчання. Базується на спільній роботі студентів над навчальними завданнями проблемного характеру (наприклад, у виконанні навчальних проектів), коли рішення досягається через поєднання зусиль, тобто кооперацію студентів, які колективними зусиллями досягають спільної мети. Кооперативне навчання сприяє об’єднанню знань, навичок та вмінь студентів, їх здібностей та можливостей, що створює умови для взаємонавчання. Студенти починають вчитися один у одного, так що потенціали всіх "присвоюються” кожним, у результаті чого загальний прогрес у навчанні значно прискорюється. Кооперативне навчання вимагає такої організації навчального процесу, при якій як в аудиторії, так і за її межами студенти постійно працюють у парах та малих групах, звітуючи про результати самостійної колективної роботи як викладачеві, так і всій своїй академічній групі в цілому.

6. Впровадження проблемного підходу до навчання.

Кооперативне навчання, а також необхідність розвивати творчі підходи та творчий потенціал студентів, викликає потребу у впровадженні проблемного підходу до навчання. Цей підхід вимагає такої постанови навчальних завдань для студентів, щоб їх виконання обумовлювало не просте репродукування отриманих знань, а творче їх використання для вирішення нових, нестандартних задач у нових, нестандартних ситуаціях. У цьому випадку, виконуючи навчальні завдання, студенти самостійно відкривають та створюють нові знання, набувають нові навички та вміння (зокрема, вміння функціонувати, працювати та приймати рішення у нестандартних ситуаціях), що дуже важливе для ефективної майбутньої професійної діяльності.


 

7. Інтенсифікація навчального процесу та максимальна активізація студентів у ньому.

Для цього в університеті може використовуватися багато сучасних організаційних форм і методів навчання, серед яких варто назвати:

·                     Перетворення лекцій на інтерактивні, а саме: впровадження коротких запитально-відповідних співбесід зі студентами протягом лекції; проведення коротких, підготовлених самостійно або під керівництвом викладача презентацій студентів у ході лекції, які б розкривали одне з питань, поставлених у ній; проведення коротких тестів на 5-10 хвилин, що демонструвало б розуміння студентами викладеного матеріалу, тощо.

·                     Перетворення практичних занять/семінарів у так звані „майстерні”, тобто такі види занять, де студенти в ході обговорень, дискусій вирішують значущі проблеми спеціальності на основі власних самостійних напрацювань, а не просто „опитуються” за матеріалом, начитаним у лекціях.

·                     Впровадження у практичні/семінарські, лекційні заняття презентацій, самостійно підготовлених студентами за завданнями викладача.

·                     Більш активне впровадження  навчальний процес рольових та ділових ігор, кейсів (кейс-стадіз).

·                     Включення до навчального процесу як обов’язкової складової виконання студентами індивідуальних та групових короткострокових довгострокових (протяжністю до одного семестру) навчальних проектів, які відображають практику роботи за фахом.

·                     Проведення майстер-класів представниками виробництва на практичних/семінарських заняттях.

·                     Широке використання мультімедійних засобів у процесі читання лекцій та проведення практичних/семінарських занять, електронних та різних видів опорних конспектів лекцій, надання студентам навчальної інформації на електронних носіях, Інтернет-пошук як студентами, так і викладачами для цілей навчального процесу тощо.

8. Інформатизація навчального процесу.

Він повинен бути до такої міри насиченим комп’ютерною технікою, щоб кожний студент у будь який час мав можливість вести пошук в Інтернеті, отримувати через Інтернет завдання від викладача та його коментарі щодо їх виконання, отримувати потрібні консультації, обмінюватися інформацією з іншими студентами та отримувати всі необхідні повідомлення щодо навчального процесу, виконувати через Інтернет спільні навчальні проекти зі студентами свого ВНЗ, інших ВНЗ і навіть зі студентами з інших міст та країн і так далі. Без цього не можливі ані справжня навчальна автономія, ані кооперативне навчання, ані реальна індивідуалізація навчального процесу, його інтенсифікація та активізація, ані повноцінне впровадження проблемного підходу.

9. Удосконалення системи контролю знань, навичок та вмінь, набутих студентами.

Особливу увагу необхідно звернути на підвищення об’єктивності контролю, забезпечення його відкритості, прозорості, запровадження сучасних форм контрольно-оціночної діяльності (в тому числі тестового контролю).

На завершенні моєї доповіді слід сказати, що реалізація зазначених підходів потребує суттєвих змін у роботі головних дійових осіб цього процесу – і викладачів, і студентів. Однак значну роль також відіграє й діяльність всіх інших відділів університету, що прямо чи опосередковано стимулюють чи дестимулюють студентство до навчання. Адже дуже часто можливість отримати студентом ту чи іншу інформацію, ефективність організації  навчальної діяльності студента залежить від якості роботи навчальних частин, деканатів, кафедр, бібліотеки тощо.

Підводячи підсумок усього вище сказаного, Студентська академічна рада  від іменні усього студентства КНЕУ хочt висловити ряд пропозицій щодо підвищення інноваційності процесу навчання у КНЕУ:

1. Запровадити періодичний незалежний моніторинг думок і ставлень студентів щодо вивчення окремих дисциплін.

2. Перевірити стан забезпеченості кожного навчального курсу сучасними навчальними матеріалами та літературою для самостійної роботи студентів,  привести якість цих матеріалів у відповідність до сучасних вимог, тобто із виразнішою часткою завдань для творчої, пошукової діяльності студентів, диференційованих завдань, завдань проблемного характеру, завдань, що потребують кооперації студентів, доцільним використанням сучасних інформаційних технологій, оптимальним обсягом і складністю роботи.

3. Розробити механізм підготовки і використання навчально-методичних матеріалів на електронних носіях (електронних підручників або електронних конспектів лекцій, електронних збірників завдань тощо).

4. Здійснити розробку із кожного навчального курсу інтерактивних лекцій з використанням мультимедійних технологій, збільшити запровадження активних методів навчання у практичні та семінарські заняття, залучати студентів до організації навчального процесу.

5. Розробити заходи щодо підвищення якості організації навчальної діяльності студентів з метою створення оптимального розкладу занять, комплектування академічних груп для проведення навчальних занять в активному режимі (зокрема, включати до лекційних потоків не більше трьох академічних груп).

6. Посилити роботу щодо вдосконалення комп’ютерно-інформаційного забезпечення навчального процесу, зокрема, збільшення кількості та якості технічних засобів, програмного забезпечення університету, оснащення  аудиторій сучасним мультимедійним обладнанням.

7. Здійснити перевірку використаних засобів контрольно-оціночної діяльності щодо їх об’єктивності, прозорості (зокрема, своєчасності повідомлення студентів про вимоги та результати контролю), збільшити частку сучасних форм і методів контролю (дидактичного тестування).

При позитивному сприйнятті усіх висунутих нами побажань ми зможемо досягти активної, злагодженої праці всіх цих ланок, і зі свого боку Студентська академічна рада простягає Вам нашу руку і виказує готовність співпрацювати і спільно вирішувати поставлені завдання. Сподіваємося, що і Ви протягнете нам свою руку назустріч!

Дякую за увагу!

Переглядів: 1755 | Додав: Pavel | Рейтинг: 1.0/1
Всього коментарів: 2
2 Настя  
0
Дякую за критику і прямоту! Насправді, дуже ціную це в людях!
Ваші зауваження будуть враховані в подальшій роботі.

1 Євген  
0
Не можна ж було нести цю нісенітницю. Це ж себе не поважати - знайти в інтернеті http://www.duep.edu/section/science/new-metod-learning/uk.html і зачитати як своє. Плагіат, повна інтелектуальна неспроможність "голови САР", "двійка".

Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]